وقتی از دست ها برای تمیز کردن استفاده می کنید انگشتان وظایف زیادی را بر عهده دارند و این کار باعث می شود که زیر ناخن ها کثیفی، باکتری، سلول های مرده پوست و دیگر مواد ناشناخته جمع شود.

در یک تحقیق بر روی ۲۰ دانش آموز انجام شد مشاهده کردند که زیر ناخن تمام دانش آموزان باکتری استفیلوکوکوس و سودوموناس وجود دارد.

تلاش برای این که از ناخن ها مراقبت کنید و انگشتان خود را تمیز نگه دارید کافی نخواهد بود. این اقدامات تنها باعث می شوند که از انتشار بیماری جلوگیری شود. اگر برای تمیز کردن جرم و آلودگی ناخن های خود به درد سر می افتید در ادامه این مقالهراه هایی برای تمیز کردن ناخن ها معرفی خواهیم کرد.

وقتی که ناخن ها آلوده هستند

گرد و خاک، روغن، روغن موتور می توانند ناخن های شما را آلوده کنند. در ادامه نکته هایی برای تمیز کردن ناخن ها خواهید خواند:

دست های خود را با مایع ظرف شویی بشویید: از مایع ظرف شویی برای تمیز کردن دست ها و ناخن ها استفاده کنید. این مایع های تمیز کننده قدرت از بین بردن چربی ها و آلودگی هایی که در زیر ناخن ها جمع شده اند را دارند.

از مایع دست شویی مخصوص شغل خودتان استفاده کنید: هر شغل و حرفه ای متناسب با مواد و ابزاری که استفاده می کنند نیاز به شوینده های خاص خودشان دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

از پودر لباس شویی استفاده کنید: از نرم کننده های لباس برای از بین بردن جرم انگشتان و ناخن ها استفاده کنید. می توانید بعد از انجام هر کاری از این مواد برای از بین بردن آلودگی ها استفاده کنید.

از آب ولرم استفاده کنید: آب ولرم نسبت به آب داغ کمتر باعث خشک شدن پوست دست و ناخن ها می گردد.

از چوب نارنجی استفاده کنید: معمولا آن را چوب کوتیکل می نامند این چوب زاویه ی خاصی دارد که با بردن آن به زیر ناخن ها می توان آن ها را تمیز کرد.

بعد از هر اقدامی برای تمیز کردن دست ها و ناخن ها از مرطوب کننده برای جلوگیری از خشک شدن دست ها استفاده کنید. استفاده از ژل های ضدعفونی کننده که یک نوع محصول خانگی محسوب می شود برای تمیز کردن دست ها و ناخن ها گزینه ی مناسبی می باشند.

مراقبت های روزانه از ناخن ها

 

مراقبت های روزانه از ناخن ها باعث سلامت دست ها نیز می گردد. اگر ناخن های شما کثیف شده اند در ادامه راه هایی برای تمیز کردن آن ها ارائه خواهیم داد:

ناخن های خود را کوتاه نگه دارید:

هرچه ناخن ها را کوتاه تر نگه دارید جرم و باکتری کمتری زیر آن ها تجمع می یابند. هر روز صبح یا بعد از حمام ناخن های خود را چک کنید در این مواقع راحت تر می شود ناخن ها را کوتاه کرد. مطمئن شوید که ناخن ها به اندازه کوتاه شده اند، کوتاه کردن ناخن ها از ته موجب التهاب می گردد.

هرگاه که دست های خود را می شوید با مایع زیر ناخن ها را تمیز کنید:

هرگاه دست های خود را می شوید به ناخن ها نیز توجه کنید. استفاده از شوینده های آنتی باکتریال و شوینده های دست که بر پایه الکل هستند می توانند به از بین بردن جرم ناخن ها کمک کنند. از هر روشی که استفاده می کنید مراقب ناخن ها و دست های خود باشید.

دست های خود را خشک کنید:

با خشک کردن دست ها و ناخن ها از ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

رطوبت: از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار موجب انعطاف ناخن ها و سلامت آن ها می گردد.

اگر عادت به جویدن ناخن ها دارید این کار را ترک کنید زیرا هم به ناخن ها و هم به دندان ها آسیب وارد می کنید و باکتری ها را بیشتر گسترش خواهید داد.

آیا می توان از برس ناخن استفاده کرد یا نه؟

 

برس ناخن ابزاری بسیار کوچک هستند که بعضی از افراد از آن برای تمیز کردن نقاطی از زیر ناخن ها که دسترسی به آن سخت است استفاده می کنند. اگر چه بعضی از افراد بر این باورند که برس ناخن به آن ها کمک می کند اما تحقیقات نشان داده است که بین افرادی که از این وسیله استفاده می کنند و کسانی که از برس ناخن استفاده نمی کنند تفاوتی وجود ندارد. اگر از برس ناخن استفاده می کنید بسیار مهم است که بدانید باید بعد از استفاده آن را به خوبی بشویید و خشک کنید. این کار موجب می شود از تجمع باکتری های جلوگیری شود.

از خشک و شکسته شدن ناخن ها جلوگیری کنید:

اگر شغل یا حرفه ی شما به گونه ای است که موجب آسیب رسیدن به ناخن ها می شود از تقویت کننده، ویتامین و دستکش برای استحکام ناخن ها استفاده کنید.

مراقبت های روزانه از ناخن ها